Research

Stefan Hofmann

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Research Associate at the Academy Project;
Affiliated PhD Candidate at the Dubnow Institute

hofmann(at)dubnow.de
Phone: +49 341 21735-710

Working as a Research Associate at the Academy Project »European Traditions – Encyclopedia of Jewish Cultures« since 2012. He is an affiliated PhD Candidate at the Dubnow Institute, Research Unit »Knowledge«.

He is copy-editor of the series »Library of Jewish History and Culture« and »Archive of Jewish History and Culture«. From 2012 to 2017 he served in the editorial team of the »Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur« (7 vols., 2011–2017) and is the contact person for its translation into English by the Brill publishing house (»Encyclopedia of Jewish History and Culture«). He studied Medieval and Modern History, Theatre Studies, and Journalism at the universities of Leipzig, Binghamton, N. Y., and Haifa, completing his MA degree at Leipzig University in 2011. In 2007 he received a Fulbright grant to Binghamton University. In 2006 he was student assistant at the Dubnow Institute; from 2008 to 2012 he worked as student, and later as academic assistant at the Academy Project »European Traditions – Encyclopedia of Jewish Cultures«.

Research Interests

  • Cultural history of the Jews in the 19th and 20th Century
  • History of theatre, film, and media
  • History of antisemitism

Publications

Editorships

Geschichte choreografieren. Zur Theatralisierung der Gedächtnisse nach 1945, Schwerpunkt in: Jahrbuch des Simon-Dubnow-Instituts/Simon Dubnow Institute Yearbook 14 (2015), 157–290 (together with Jörg Deventer).

Essays and Articles

»Natural Born Actors« on the Screen: Das alte Gesetz (1923) and the Theatricality of the Modern Jewish Experience, in: Sarah M. Ross/Regina Randhofer (eds.), Armenian and Jewish Experience between Expulsion and Destruction, Berlin/Boston 2022, 131–153 (together with Theresa Eisele).

Kostüm der Schauspielerin Marie Barkany, in: Bundeszentrale für politische Bildung, Dossier: Geteilte Geschichte. 1700 Jahre jüdisches Leben in Deutschland, 20 October 2021.

Auf den Bühnen des 19. Jahrhunderts überwanden jüdische Schauspielerinnen und Schauspieler alle Grenzen mit ihrer Darstellungskunst, in: Leo Baeck Institute – New York | Berlin, Shared History Project, 22 June 2021.

On 19th-century stages, Jewish actors transcended boundaries on the strength of their performances, in: Leo Baeck Institute – New York | Berlin, Shared History Project, 22 June 2021.

Marie Barkany – eine jüdische Schauspielerin mit »musterhaft correcter Aussprache«, in: Leo Baeck Institute – New York | Berlin, Shared History Project, 22 June 2021.

Art. »King Lear«, in: Encyclopedia of Jewish History and Culture, on Behalf of the Saxonian Academy of Sciences and Humanities ed. by Dan Diner, vol. 3, Leiden/Boston, Mass., 2020, 618–622.

»Andorra« in Deutschland. Fritz Kortner und die Nachkriegsgesellschaft der Bundesrepublik, in: Arndt Engelhardt/Lutz Fiedler/Elisabeth Gallas/Philipp Graf/Natasha Gordinsky (eds.), Ein Paradigma der Moderne. Jüdische Geschichte in Schlüsselbegriffen. Festschrift für Dan Diner zum 70. Geburtstag, Göttingen/Bristol, Conn., 2016, 199–219.

Geschichte choreografieren. Zur Theatralisierung der Gedächtnisse nach 1945. Einführung, in: Jahrbuch des Simon-Dubnow-Instituts/Simon Dubnow Institute Yearbook 14 (2015), 159–166 (together with Jörg Deventer).

Art. »Prag«, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur. Im Auftrag der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig ed. by Dan Diner, vol. 5, Stuttgart 2014, 1–9 (together with Saul Friedländer). 

Bürgerlicher Habitus und jüdische Zugehörigkeit. Das Herrnfeld-Theater um 1900, in: Jahrbuch des Simon-Dubnow-Instituts/Simon Dubnow Institute Yearbook 12 (2013), 445–480.

Art. »Piscator-Bühne«, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur. Im Auftrag der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig ed. by Dan Diner, vol. 4, Stuttgart 2013, 580–588.

Art. »König Lear«, in: Enzyklopädie jüdischer Geschichte und Kultur. Im Auftrag der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig ed. by Dan Diner, vol. 3, Stuttgart 2012, 402–405.

Reviews

Die lange Gültigkeit von Dr. Schnitzlers Diagnosen. »Professor Bernhardi« an der Berliner Schaubühne, in: Jüdische Geschichte & Kultur. Magazin des Dubnow-Instituts 2 (2018), 54 f. (together with Jörg Deventer).

Kerry Wallach, Passing Illusions. Jewish Visibility in Weimar Germany, Ann Arbor, Mich., 2017, in: H-Soz-Kult, 25 April 2018, ›https://www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-28510‹.

Thomas Lewy, Zwischen allen Bühnen. Die Jeckes und das hebräische Theater 1933–1948, Berlin 2016, in: Sehepunkte 17 (2017), no. 12, 15 December 2017.

Die eigene Geschichte zweimal erzählen. Saul Friedländers Autobiografie »Wohin die Erinnerung führt«, in: Jüdische Geschichte & Kultur. Magazin des Dubnow-Instituts 1 (2017), 56 f.

Freddie Rokem, Geschichte aufführen. Darstellungen der Vergangenheit im Gegenwartstheater, Berlin 2012, in: Bulletin des Simon-Dubnow-Instituts 15 (2013), 15–19.

Hannes Heer et al., Verstummte Stimmen. Die Vertreibung der »Juden« und »politisch Untragbaren« aus den hessischen Theatern 1933 bis 1945, Berlin 2011, in: Bulletin des Simon-Dubnow-Instituts für jüdische Geschichte und Kultur 13 (2011), 31–35.